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2025年度「SDGsコミュニティ・マーケティング」は、株式会社ゴールドウインと産学連携し、SDGsコミュニティ活動をプランニングする授業を開始

担当:宮副 謙司教授

青山学院大学大学院国際マネジメント研究科(青山ビジネススクール:ABS)の代表的なアクションラーニング科目のひとつである「SDGsコミュニティ・マーケティング」(担当:宮副謙司教授)では、今年度産学連携先の一つとして、株式会社ゴールドウインと連携し、受講学生がそのプロジェクトのSDGs活動を、サーキュラーエコノミーの観点から戦略策定する取り組みを開始しました。

5月24日(土)の授業では、株式会社ゴールドウイン総合企画本部 IR室 稲村淳氏にABSにご出講いただき、同社のサステナビリティについての基本的な考え方、様々なビジネス場面での取り組み事例などを詳細に解説いただき、学生への演習課題の提示がありました。

本授業では、今回同社から提示された演習課題テーマについて、数週間のグループワーク(SDGsフレームワークに基づく現状リサーチや戦略構想策定など)を行い、7月に同社メンバーに向け提案を行うことになっています。

なお、同社とのABS/青山学院大学との産学連携は、この授業以外でも、寄付講座「サステナブル・コーポレート・マーケティング」(前期後半に配置された授業)や学部生向け青山スタンダード科目「仕事力基礎論-青山企業に学ぶ」(宮副謙司教授が担当)での授業内講演など複数で行われています。

株式会社ゴールドウイン 稲村淳氏による授業内講演

株式会社ゴールドウイン 稲村淳氏による授業内講演

SDGs Community Marketing” in FY2025: Industry-University Collaboration with Goldwin Inc. to Launch a Class on Planning SDG Community Activities

Person in charge of teaching: Professor Kenji Miyazoe

One of the representative action learning courses at Aoyama Gakuin University's Graduate School of International Management (Aoyama Business School: ABS), “SDGs Community Marketing” (taught by Professor Kenshi Miyazoe) is collaborating with Goldwin Inc. as one of the industry-academia partners this year, and students will be able to plan SDG community activities for their projects. Ltd. as one of the industry-academia partnerships this year, and students in the course have started to formulate strategies for the SDG activities of their projects from the perspective of the circular economy.

Mr. Jun Inamura, IR Office, Corporate Planning Division, Goldwyn, Inc., gave a detailed explanation of the company's basic approach to sustainability and examples of their efforts in various business situations, and presented an exercise assignment to the students in the class on May 24 (Saturday).

In this class, students will work in groups for several weeks (researching the current situation based on the SDGs framework, formulating a strategy, etc.) on the theme of the exercise presented by the company, and will make a proposal to the company members in July.

In addition to this class, industry-university collaboration between ABS and Aoyama Gakuin University has been conducted in several other ways, including an endowed course on “Sustainable Corporate Marketing” (a class held in the second half of the first semester) and an in-class lecture for undergraduate students in the Aoyama Standard course “Basic Theory of Work Ability: Learning from Aoyama Companies” (taught by Professor Kenshi Miyazoe).

In-class lecture by Mr. Jun Inamura, Goldwin Inc.

In-class lecture by Mr. Jun Inamura, Goldwin Inc.

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