english

2023年度企業分析とファンド・マネジメント・シミュレーションI・II(BAFMS)体験談

「Welcome Back to Cool Japan~企業価値向上の背景をBAFMSで学ぶ」

栗原 賢一さん

栗原 賢一さん(銀行・信託銀行勤務/2022年度イブニングコース入学)

何故履修したか

「企業価値向上の源泉は、企業の構成単位である従業員がスキルアップすることである」と考えた私は2022年4月に青山ビジネススクール(ABS)に入学しました。企業を分析の対象とし、ファンド・マネジメント・シミュレーション(FMS)を通じて学びを深める本科目は、私がABSで習得すべきスキルの本質と考え履修しました。

授業で学んだこと

授業は①講義主体のインプット②発表主体のアウトプットの二本柱で進捗する文字通りのアクションラーニングです。

①講義主体の回では森田充教授・吉野 貴晶客員教授だけでなく、業界のフロントランナーの方が多数お見えになり、最新の生きた情報を基に講義して頂きました。講義内容は1年次の基礎科目(会計・ファイナンス・経営戦略・マーケティング・経済学・倫理・オペレーション・統計・組織行動)と、選択科目の内容を総合的に応用する場として相応しく、一気通貫の最高のカリキュラムです。「知っているようで知らなかったこと」「もっと知るべきこと」など多数の学びがあり、企業分析をより体系的に学びました。例えば企業には、ステークホルダー目線が求められます。あるいは、社会環境変化によりサプライチェーンマネジメントの見直しを求められます。企業が直面している課題を解決する糸口を、本科目では学ぶことができます。

②発表主体の回では個人ワークでの調査発表とグループワークでの調査発表があります。特に1月の最終発表はFMSの大団円でした。ダイバーシティあふれる仲間と完成させた120ページにも及ぶパワーポイントは、夜遅くまで何度も試行錯誤した末の成果物であり、僭越ながら最高の発表だったと自負しています。
以上の通り、控えめに言っても授業で学んだことは非常に多岐に渡りましたし、全ての学びが極めて印象的でした。履修して良かったと強く断言します。

学んだ内容を今後仕事でどのように活かしていきたいか

本体験談を執筆している2024年3月、日経平均終値はバブル期を越えて4万円台を達成しました。本科目を履修していたからこそ、この歴史的転換点の奥深さが身に沁みています。

例えば「良い企業だから株価は上がるだろう」と考えるのは一次的思考であり、思考レベルとして深いとは言い難いでしょう。一方で、PBRやROEといった財務指標を始め、人的資本等の非財務情報、為替、内需外需、業界の傾向と成長性等を対象企業に当てはめて、高い関心のもと深度のある分析をすること。これこそが本科目で習得できる二次的思考です。財務指標や専門用語を知っているだけでなく、それを日常的に使いこなしていくことで学びと仕事は相互に作用します。

「無知の知」は、古代ギリシア時代から伝わる考え方です。FMSで企業分析を日々実践したことで、自身の無知を知りました。故に自身の知の領域を広げたいと強く考えるに至りましたし、学びに対するモチベーションこそが自身の仕事をより高いレベルに引き上げ、ひいては日本企業の価値向上につながると信じています。

Welcome Back to Cool Japan: Learn the Background of Improving Corporate Value at BAFMS.

Why did I take this course?

I enrolled at ABS in April 2022 because I believed that "The key to increasing corporate value is the improvement of the skills of the employees". I took this course because I thought it was the essence of the skills that I must acquire at ABS as it focuses on companies as the subject of analysis and deepens my learning through Fund Management Simulation (hereinafter referred to as FMS).

What I learned in class

This course called AOYAMA action learning will proceed based on two concepts: (1) Lecture(input) and (2) Presentation(output).

(1) In the lecture session, Professor Morita, Professor Yoshino, and many frontrunners gave lectures based on the latest information. For students who have completed basic subjects (accounting, finance, business strategy, marketing, economics, ethics, operations, statistics, organization behavior) and elective subjects, this course is suitable as a place for comprehensive application. This is the best curriculum.
I learned many things such as ''things I thought I knew, but I didn't know'' and ''things I should know more about,'' and learned Business Analysis (BA) more systematically.
For example, companies are required to take a stakeholder perspective. In other cases, changes in the world may require a review of the supply chain management. In this course, we can learn the clues to solving the problems that companies are facing now.

(2) In the presentation session, there are presentations based on individual work and group work. In particular, the final presentation in January was a grand finale for FMS. The 120-page PowerPoint that I completed with my diverse classmates was the result of many trial and errors late into the night, and I do not mean to be rude but, I am proud that it was the best presentation.

As mentioned above, to say the least, I learned a wide variety in this course. Everything I learned was extremely impressive. I strongly declare that my choice was a success.

How do you want to use what you learned in my work?

In March 2024, when I was writing this experience, the Nikkei Stock Average closing price exceeded the 40,000 yen, making it the highest price ever. I feel the depth of the historical turning point because I took this course.

For example, thinking, ''The stock price will rise because it's a good company'' is First-level thinking, and can hardly be called a deep-level thinking. First-level thinking is simplistic and superficial, and just about everyone can do it. On the other side, we apply financial indicators such as PBR and ROE to the target company, as well as non-financial information such as human capital, exchange rates, domestic and external demand, industry trends, and growth potential, among other things, and conduct in-depth study with a high degree of interest. This is the type of deep-level thinking you'll study in this class.

Learning and working interact each other by not only knowing financial indicators and technical terms, but also using them on a daily basis.

"I know nothing except the fact of my ignorance." is an old Greek saying. At FMS, I analyzed companies every day. As a result, I learned that I knew nothing. That's why I feel so strongly that I’d like to know more. I believe that my motivation to learn will take my working to a higher level.

ABSのトップページへ