2025.04.24
青山学院創立150周年を迎えました2024年度における最後のイベントとして、本公開講座は年度末の2025年3月29日に米国ハーバード・ビジネス・スクール ジェフリー・G・ジョーンズ教授を招聘し本多記念国際会議場にて開催されました。本イベントは、青山学院、青山学院大学および青山学院大学大学院国際マネジメント研究科(ABS)の共催にて運営されました。
ジョーンズ先生の講演は、過去から現代に至るまでにビジネス倫理や責任についてどのような考え方や捉え方があったのかのご説明から始まりました。そして、多くの問題はシステム全体に関わる問題であり、そのシステムはどう変えればよいのか、あるいはどこから始めるべきか?と問いかけられました。また、利害が対立する場合にはどのような選択をすべきか?とも。そして先生は、その大きなテーマをより考えやすい次元に落とし込むために資本主義を個々の企業とビジネスリーダーのレベルで再構築することが重要だとご説明され、サーバントでもありリーダーでもあった多くの企業家達を紹介されました。
人格的美徳および人生における究極的な意味と目的を見つけようとする精神性を備えたビジネスリーダー達には、財務的利益は目的達成の為の手段に過ぎず、目的そのものであるべきでないという価値観を共有している特徴が見受けられると説明されました。このような価値観はどのようにすれば教えることができるのか?という問いから、ジョーンズ先生は教育機関の重要性にも言及されました。社会システムが大きく変化するには個々の人々が新しいマインドセットを持つことが必要であり、マインドセットの醸成には教育機関が大きな影響力と責任を担っていると。また、リーダーの価値観の大半は初等・中等教育で培われるものであり、そこでの教育は再評価される必要があると力説されました。
講演後はパネルディスカッションを実施いたしました。パネラーはジョーンズ先生に加え、法学部ヒューマンライツ学科 申惠丰教授とABSからは島田由紀教授、そして細田高道教授(研究科長)が登壇いたしました。この3名は各自がもつ問題意識について短いプレゼンテーションをいたしました。申先生は価値と文明そしてグローバル企業の責任に言及された後、社会課題の解決に資するビジネスについてお考えをご説明されました。島田先生はキリスト教教育と人格教育、コミュニティに根差した経済活動についてスクールモットーと関連させながら青山学院における教育についてお考えを述べられました。細田先生は、社会システムの課題を政府、ビジネス、個人の3つの視点から捉える考え方について説明されました。
全プログラム終了後、ジョーンズ先生はステージから会場に降りられ、多くの生徒・学生さんからの意見交換を楽しまれていらっしゃいました。
▼より詳しい内容は大学ホームページを参照ください
https://www.aoyama.ac.jp/post02/2025/news_20250421_01
As the final event of the 2024 academic year, which marked the 150th anniversary of Aoyama Gakuin University, this public lecture was held on March 29, 2025, at the Honda Memorial International Conference Hall, with Professor Geoffrey G. Jones of Harvard Business School as the guest speaker.
Professor Jones began his lecture by explaining how ideas and perceptions of business ethics and responsibility have evolved from the past to the present. He posed fundamental questions, such as: many issues are systemic—so how can we change the system? Where should we begin? And when stakeholders’ interests conflict, how should we choose between them?
To bring this broad and complex theme down to a more practical and understandable level, Professor Jones emphasized the importance of reimagining capitalism at the level of individual firms and business leaders. He introduced many historical entrepreneurs who were both servants and leaders, illustrating what deeply responsible business leadership can look like.
Professor Jones explained that business leaders who possess both character virtues and a sense of spirituality—a drive to find ultimate meaning and purpose in life—tend to share the belief that financial profit is merely a means to an end, not an end in itself.
He then raised the question: how can such values be taught? In response, he emphasized the critical role of educational institutions. For a societal system to undergo significant change, individuals must adopt a new mindset, and educational institutions bear great influence and responsibility in shaping that mindset.
Professor Jones also stressed that much of a leader’s core values are formed during primary and secondary education, and therefore, the nature of education at these levels must be re-evaluated.
Following the lecture, a panel discussion was held. In addition to Professor Jones, the panel featured Professor Hae Bong Shin from the Department of Human Rights in the Faculty of Law, Professor Yuki Shimada from Aoyama Business School (ABS), and Professor Takamichi Hosoda, Dean of ABS.
Each of the three panelists gave a brief presentation based on their own areas of concern. Professor Shin spoke about values, civilization, and the responsibilities of global corporations, and shared her thoughts on business practices that contribute to solving social issues. Professor Shimada reflected on education at Aoyama Gakuin, linking Christian education and character formation to community-based economic activity, in the context of the school’s motto. Professor Hosoda offered a perspective on addressing challenges in the social system by considering the roles of government, business, and individuals.
After the formal program concluded, Professor Jones stepped down from the stage and enjoyed engaging in conversation with many students from the audience.