2018.09.12

6月30日「マネジメント・セミナ - 遂行性、消費者とオンライン・データによる市場分析」開催報告

青山ビジネススクール(ABS)では、6月30日(土)「マネジメント・セミナー」として、『遂行性、消費者とオンライン・データによる市場分析』(Performativity, Consumers, and Online Data Analysis)を開催しました。ABSの中野勉教授が司会を務め、チリからトマス・アリツィア氏(ディエゴ・ポルタレス大学准教授)、デンマークからホセ・オサンドン氏(コペンハーゲン・ビジネススクール助教授)をお招きし、セミナー発表とパネル・ディスカッションを行いました。「遂行性」(performativity)は2000年前後にフランス社会学から端を発し、ヨーロッパの組織研究分野で広がる学術アプローチであり、日本ではその理論、方法論と応用を含めほとんど知られていません。今回は3人のエキスパートが、その最前線を日本に紹介し、ビジネスへの応用を考えました。MBA学生と修了生を中心に、40人以上にご参加いただき、その応用の可能性を考えました。遂行性は難しい理論なので、英語で理解していただくのは簡単ではなかったと思いますが、参加者には、その中にパラダイムを変える可能性を持つものがあることを実感していただけたかと思います。

Management Seminar entitled “Performativity, Consumers, and Online Data Analysis”held on June 30, 2018 at ABS
Presenters and panelists:
Tomas Ariztia, Associate Professor, Universidad Diego Portales, Chile Tom Nakano, Professor, Aoyama Business School, Tokyo José Ossandón, Assistant Professor,Copenhagen Business School, Denmark

“Performative turn,” which originates from a school of French sociology, has been an influential idea that provides with a distinctive approach for academics and business practitioners to studying market mechanisms and consumers especially in the connected world today. The approach has been expanding in the European academia, but it has not been widely discussed in Japan. The panelists focused on its theoretical meanings and application possibilities in the business practices. The session meeting was delivered in English for 40 participants of MBA students, alumni, and academic researchers.